Výuka jazyků

„Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem“. No jo, ale kde a jak se je naučit, když ve škole to člověka moc nebavilo nebo byl učitel pouze o lekci napřed. Najednou si hledáte práci a všude chtějí minimálně jeden cizí jazyk. A Vy jste rádi, že se domluvíte česky a rozumíte slovensky.
učebnice jazyků
Chcete se zapsat na jazykový kurz do jazykové školy nebo si najít lektora pro individuální výuku a nevíte, jak si správně vybrat? Tady je pár tipů, na co si dávat pozor a podle čeho se orientovat.
·         Cena
Předně: levnější neznamená automaticky horší a dražší lepší. Individuální výuka Vás bude stát samozřejmě více. Pokud si najdete lektora bez jazykové školy, počítejte ca. 300,-/hod., přes jazykovou školu více. Učí-li někdo za 150,-/hod., tak je to minimálně podezřelé, neboť lektor se musí na hodinu připravit, opravit Vám úkoly, atd. a tento čas navíc je v ceně započítán. Proto jsou pak namístě obavy, zda bude výuka dobře připravená.
U skupinových kurzů si zjistěte hodinovou dotaci a vezměte v úvahu, jakou jazykovou úroveň chcete navštěvovat. Čím vyšší, tím dražší. Obvykle se cena pohybuje v rozmezí 60,- až 150,-/45 min.
nemá cenu to vzdávat
·         Skupinový kurz versus individuální výuka
Skupinový kurz se hodí pro ty, kdo mají pravidelně čas a jsou schopni ho opravdu každý týden (až na výjimky) navštěvovat. Nestydí se mluvit před více lidmi, mají rádi kolektiv, jsou družní. Sejde-li se dobrá parta, bývá legrace, člověk může po kurzu zajít na skleničku a hned ho to učení víc baví. Nicméně progres bývá pomalejší.
Individuální výuka je pro ty, co nemají pevnou pracovní dobu, jsou vytížení, často hodiny potřebují přesunout nebo zrušit (včas, jinak ji stejně musíte zaplatit). Jazyk  se naučíte většinou rychleji, lektor se věnuje celou hodinu jen Vám, ale je to i vyčerpávající, musíte se celou dobu soustředit.
·         Rodilý mluvčí versus český lektor
Pro vyšší jazykovou úroveň (B2, C1) je zajisté lepší rodilý mluvčí. Ne každý český lektor této úrovně sám dosahuje. Ale pozor! I rodilý mluvčí by měl mít pedagogické vzdělání.  Mluvit, neznamená umět učit. Ovšem i schopný český lektor Vás na této úrovni může hodně naučit.  Pro začátečníky a mírně pokročilé (A1-B1)postačí pak český lektor. Musí na Vás ale mluvit cílovým jazykem, nevypomáhat si češtinou (maximálně, pokud opravdu nechápete, co po Vás chce).
samostatná výuka
·         Vybavení a pomůcky
Hodina by měla být pestrá, to neplatí jen u dětí na ZŠ. Pokud budete pracovat pouze s učebnicí a procházet cvičení za cvičením, tak berte nohy na ramena. V dnešní době neomezených technických možností (skoro), by měl lektor využívat různá média, pouštět videa, pracovat s obrázky, kartičkami. V rámci skupinového kurzu Vás rozpohybovat po učebně, tvořit skupinky a páry pro konverzaci. Hodiny mohou probíhat i venku v přírodě, na ulici, v hospodě,…
·         Doporučení
Vždy je lepší, pokud Vám lektora nebo jazykovou školu doporučí někdo z Vašich známých, který ji již vyzkoušel a byl spokojený. Nicméně i zde platí, že každému vyhovuje trochu něco jiného, jiný přístup. A co jednoho bavilo, může druhého nudit.


Závěrem

Ať už zvolíte skupinovou nebo individuální výuku, vždy by měl být důraz kladen na komunikativní metodu a měli byste se naučit hlavně mluvit a rozumět. Gramatika je sice také důležitá, ovšem ani rodilí mluvčí nepíší a nemluví gramaticky správně (podívejte se na sebe). Pokud Vám lektor tedy bude skákat neustále do řeči a opravovat každou Vaši chybu, také raději kurz nebo lektora změňte.
V každém případě to nevzdávejte a trénujte Vaše mozkové buňky, ať Vám je 20 nebo 60!

Výuka jazyků
Ohodnoťte příspěvek